Omkring 100.000 age group-triatleter starter hvert år sæsonen ud med ét altoverskyggende mål; at kvalificere sig til at kunne stå på startstregen i Kailua-Kona, Hawaii, til det legendariske IRONMAN World Championship. Men med kun lidt over 2000 pladser til rådighed, er det kun en lille procentdel der rent faktisk når dertil. 

Derfor har vi her på Pastaparty.dk kigget lidt nærmere på, hvad der egentligt skal til for at kunne stå på startstregen på Hawaii. For udover en decideret kvalifikation, findes der også andre veje dertil.

Lad os derfor tage et kig på de forskellige muligheder.

Taktik 1, del 1: Vind din aldersklasse i et IRONMAN-stævne

Og lad os starte fra toppen og med den mest almindelige måde at kvalificere sig på. At slutte blandt de absolut bedste i din age group i et IRONMAN-stævne.

Hvert IRONMAN-race på den fulde distance verden over, tilbyder en kvalifikationsplads til minimum vinderen i hver age group. Ofte også til nummer to eller tre, alt efter størrelsen på den enkelte aldersklasse.

Imens eksempelvis kvindernes F65-69 klasse ofte kun har et par enkelte deltagere på startstregen i de forskellige IRONMAN-stævner, har en klasse som herrernes M40-44 klasse ofte flere hundrede deltagere. Faktisk plejer M40-44 klassen at være den absolut største aldersklasse.

Ville det derfor være fair med ligeså mange Kona-pladser på spil i F65-69 som i M40-44? Nej, vel?

Derfor stiger antallet af Kona-pladser også i takt med størrelsen på den enkelte aldersklasse. I de aldersklasser med stor deltagelse, behøver du dermed nødvendigvis ikke at vinde for at kvalificere dig. Men er du den første til at krydse målstregen, er du i hvert fald helt sikker på at din plads på Hawaii er sikret.

Enkelte IRONMAN-stævner har endda også flere Kona-pladser på spil end andre. Det er oftest IRONMANs regionale mesterskaber som i 2018 var IRONMAN Frankfurt, IRONMAN Texas, IRONMAN South Africa, IRONMAN Brazil og IRONMAN Cairns, der har flere pladser på højkant.

Disse stævner har dog ofte også dét flere deltagere. Så bare fordi der er flere pladser på spil, er det ikke ensbetydende med at det er nemmere at kvalificere sig.

Taktik 1, del 2: Vælg kvalifikationsrace efter dine personlige styrker

For at vinde din aldersklasse eller i det mindste at slutte blandt de 2-3 hurtigste, kan du med lidt snedighed hjælpe dig selv lidt på vej.

Den ene måde at være lidt snedig på, er ved at jagte kvalifikationen i et IRONMAN-race der passer præcis til dine personlige styrker. Dine chancer for Kona-kvalifikation ser eksempelvis ikke ret gode ude hvis du er en relativ tung triatlet og forsøger at jagte en age group-sejre i et race som Lanzarote eller Nice.

Omvendt er dine chancer også mindre hvis du er en meget lille og utroligt let triatlet, hvis du jagter kvalifikationen på en pandekageflad rute som eksempelvis Hamborg, der med sine kun cirka 100 højdemeter på cykelruten, simpelthen vil få dig kørt agterud af de tungere drenge der kan træde markant flere watt.

Derfor: Vælg dit kvalifikationsrace efter det terræn og de forhold du er stærk i.

Taktik 1, del 3: Kør dit kvalifikationsrace i perioden omkring Hawaii

Ja, indrømmet, taktik ét indeholder mere end kun én taktik. For vi skulle nu gerne være blevet enige om at du helst gerne skal vinde din aldersklasse eller som minimum slutte blandt de 2-3 hurtigste, hvilket er nemmest hvis du kører et race der passer til dine personlige styrker.

Men der er lige én mere snedig taktik du kan bruge, til at hjælpe dig selv på vej; Ved ganske enkelt at jagte din kvalifikation i perioden lige omkring Hawaii.

Her er mange af de absolut hurtigste triatleter på distancen nemlig allerede kvalificeret og skal slet ikke køre et fulddistancerace før startskuddet lyder på Hawaii. Eller også har de lige kørt på Hawaii og ligger nu på solsengen med benene oppe som en indledning til off-season.

I perioden 2-3 uger før eller efter Kona, findes der IRONMAN-konkurrencer som IRONMAN Italy, IRONMAN Florida, IRONMAN Barcelona, IRONMAN Louisville og IRONMAN Taiwan. Og i denne periode er det så godt som sikkert, at ingen af de atleter der skal køre på Hawaii samme år, stiller til start.

Men bare fordi du er fri for dem der skal køre på Hawaii samme år, vil det dog stadig ikke være nemt. Du skal stadig svømme, cykle og løbe stærkt for at vinde. Således kørte vinderen af M35-39 i IRONMAN Italy i år i tiden 8:34:42, imens vinderen i F35-39 kørte i 9:41:48.

Generelt kan det faktisk være en god ide at forsøge at kvalificere sig i sensommerens stævner, da der her er større sandsynlighed for at vinderen, 2’eren og 3’eren allerede har sikret sig sin billet til Hawaii og dermed ikke tager imod pladsen, hvorfor den vil rulle længere ned af resultatlisten.

Taktik 2: Køb din startplads på auktion

Hvis du drømmer om Hawaii, men er ærlig nok overfor dig selv til at vide at du bare ikke har tiden eller evnerne til at køre et reelt Kona-kvalifikationsforsøg, så er der håb forude. Det kræver bare at du har penge nok på kontoen.

Siden 2003 har IRONMAN nemlig drevet deres egen velgørenhedsorganisation IRONMAN Foundation. En velgørenhedsorganisation, der har til formål at støtte “forskellige atletiske, samfundsmæssige, uddannelsesmæssige, sundhedsmæssige, menneskelige og samfundsmæssige organisationer over hele verden” (kilde: Ironmanfoundation.com).

Én af måderne som IRONMAN Foundation henter penge ind på, er ved årligt at udbyde fem slots til Kona på auktion. Men startbuddene er altså 10.000 dollars og vinderbuddene befinder sig ofte oppe mellem 50 og 60.000 dollars. Altså helt oppe omkring 400.000 danske kroner.

Har du råd, kan du få. Men for dine penge får du – udover oplevelsen af at stå på startstregen i Kona – også følgende:

  • Privat atlet-registrering i Kona
  • Fire VIP-pakker
  • Invitationer til eksklusive arrangementer under raceweek

Konceptet her hedder i øvrigt IRONMAN Foundation’s Annual eBay Kona Auction, som du kan læse mere om her (i 2018-udgaven).

Taktik 3: Kør 12 IRONMAN-stævner og deltag i lodtrækningen om en startplads

Hvis du allerede nu ved at du ikke besidder evnerne til at kunne være blandt de allerhurtigste i din aldersklasse og dermed kvalificere dig på normalvis, og du ved også at du ikke lige står med 400.000 kroner til at købe din startplads på auktion, så findes der en anden måde at købe sig til sin startplads i Kona.

Men du skal have tålmodighed og vedholdenhed. Til gengæld løber den totale pris nok ikke op i 400.000 kroner.

Igennem IRONMANs loyalitetsprogram IRONMAN Legacy Program, har du nemlig mulighed for at få adgang til en startplads i Kona. Men det kræver at du kører 12 IRONMAN-stævner på den fulde distance gennem dit liv, samt at du i det år du ønsker at indløse billet til Kona, allerede er tilmeldt et IRONMAN-stævne og at du indenfor de sidste to år, også har gennemført et.

Har du de tre ting på plads, så er du måske heldig at få fingrene i én af de 100 startpladser, der hvert år er reserveret til IRONMANs mest loyale triatleter.

Men dem der får adgang til Kona ad den her vej, skal også være heldige. For de 100 triatleter der får adgang til disse Kona-slots, findes nemlig ved lodtrækning.

Og så skal du i øvrigt også have pungen op af lommen bagefter, for at købe din adgang til normalprisen á den nette sum på 950 amerikanske dollars (for 2018-udgaven).

I år er en enkelt dansker i øvrigt kvalificeret til Hawaii gennem Legacy-programmet. Det er Keld Hejlskov, der stiller til start i M35-39.

DEL
Mit navn er Morten og det er mig der driver Pastaparty.dk. Jeg er familiefar med en fantastisk kæreste og to vidunderlige døtre. Og så ser jeg mig selv som ret ambitiøs med tri-sporten, hvor jeg ovre på min personlige hjemmeside Mortenfalkstorling.dk, blogger om min tri-rejse.

Leave a Reply