Foto: WYN Republic

Før i tiden, var det at være professionel triatlet, næsten udelukkende at svømme, cykle og løbe. Præmiepenge og sponsorater var den eneste indtægtskilde, og netop disse to kilder, var direkte afhængig af den succes en atlet havde i konkurrencerne. 

Med andre ord; Hvis du gerne vil tjene penge, så har du bare at være på toppen.

Der er ingen tvivl om at præmiepenge og sponsorater stadig er en meget vigtig indtægtskilde for professionelle triatleter, men som tiden er skredet frem, ser vi en tendens til at pro-triatleterne tyer til alternative metoder for at tjene en skilling.

At supplere med et deltidsjob (eller i tilfælde som eksempelvis Esben Hovgaard, der har passer et krævende fuldtidsjob) har altid været en mulighed, men faktisk springer flere og flere pro-triatleter i disse tider ud som iværksættere. De bruger ganske enkelt den viden og de erfaringer de har fra livet som professionel, til at skabe, udvikle og sælge nye produkter der dækker de fleste triatleters behov – et behov der måske har været der længe, men hvor ingen af de etablerede producenter har givet sig i kast med det.

Et godt eksempel er det spritnye WYN Republic, der er et beklædningsbrand skabt af pro-triatleten Luke McKenzie og hans nu pro-pensionerede kone Beth Gerdes McKenzie. Ved at have konkurrere i et hav af forskellige tri-dragter gennem tiden, alle leveret og påtvunget af sponsorer, følte de sig begge som en anden påklædningsdukke; Intet af det føltes ‘helt rigtigt’.

– I flere år har vi søgt efter beklædning med vores mest ønskede funktioner, men der var aldrig rigtigt noget der stemte overens med vores forventninger. I slutningen af 2016 kom vi til et punkt hvor vi besluttede, at det var tid til at starte vores eget mærke og udvikle produkter som vi selv ville have lyst til at træne og konkurrere i, fortæller Luke McKenzie om sit eget beklædningsbrand WYN Republic.

Og han bliver bakket op af den tidligere triatlet Hillary Biscay, der med 10 år som professionel på bagen med blandt andet ultra triathlon, har skabt sig sine egne erfaringer.

– I 10 år som professionel, med adskillige sponsorerer med forskellige krav til min beklædning, har jeg konkurreret i en helt masse forskelligt tøj hvor der altid har været noget ekstra man kunne ønske, men hvor det måske også har haft en detalje eller to som jeg virkeligt kunne lide, fortæller Hillary Biscay om motivationen til at starte med  at udvikle sit eget tøj.

Det er dog ikke alle professionelle der går hele vejen med at udvikle sine produkter helt fra bunden. For pro’erne Alicia Kaye og Jarrod Shoemaker (der i øvrigt er gift med hinanden), var der særligt ét bekendtskab der medførte en alternativ indtægtskilde.

– Min massør var i gang med at give mig en ansigtsbehandling, og så fik jeg et par bemærkninger om hvor beskadiget mit ansigt var af solen. Jeg skrev alle mine grunde til ikke at iføre mig solcreme ned, og så satte hun mig i forbindelse med en lokal udvikler indenfor spa-produkter, der laver naturlige produkter indenfor solcreme. Hvis jeg skal gøre en lang historie kort, så havde hun allerede udviklet en solcreme beregnet til sport – vi elskede den, og indenfor få måneder lancerede vi Endurance Shield, fortæller Alicia Kaye.

Denne type produkter, sammen med pro-udviklede brands (som eksempelvis Skirt Sports fra den pensionerede pro Nicole DeBoom og TJ Tollaksons Diamon Bikes), har en tendens til at opnå hurtig popularitet i triathlon-kredse.

Triatleter kan lide at støtte deres egne, og så sætter de pris på at deres udstyr er skabt af folk der virkeligt ved hvad de vil have og har brug for.

– Du kan roligt regne med, at med 66 IRONMANs på CV’et, har jeg mere eller mindre fået hudafskrabninger i samtlige afkroge af min krop. Jeg er yderst opmærksom på potentielle områder på kroppen med disse problemer, og det har vi brugt gennem adskillige tests af vores materialer, forklarer Hillary Biscay.

– Vores baggrunde som professionelle triatleter betyder, at vi selv tester vores eget produkt under de mest ekstreme forhold. Vi har testet det i de mest varme i eksempelvis det centrale Florida, med adskillige træningspas på én dag i alle tre sportsgrene,” tilføjer Alicia Kaye.

Umiddelbart er sammenligningen mellem at være iværksætter og at være professionel triatlet, da også ganske nem at få øje på. Udover at et liv som professionel giver en dyb indsigt i produkterne og sporten generelt, så kræver sporten mange af de samme ting for en triatlet, som erhvervslivet kræver af en iværksætter.

Det fortæller Luke McKenzie;

– Begge dele kræver en enorm mængde af selvdisciplin, risikovillighed, problemløsning og initiativ. Vi arbejder begge (Luke og Beth, red.) med de samme værktøjer i vores forretning, som vi altid har gjort i triathlon. Du er nødt til at investere i dig selv, tage risici og at bruge penge for at tjene penge. I konkurrence har vi aldrig valgt et race fordi de har været belejlige, lokale eller sikre – vi har altid kigget på det som en forretningsbeslutning, hvor vi har kalkuleret risikoen i forhold til belønningen, forklarer Luke McKenzie.

– Når du er professionel triatlet, er du sådan set iværksætter. Du er din egen chef. Du er nødt til at holde styr på dit brand og din pr på dit website, interaktioner med folk, sociale medier osv. Det er udelukkende op til dig selv, hvorvidt du stepper ud af døren og udfører din træning og din restitution. Din egen succes afhænger ret firkantet af dig selv, og det er det samme når du driver din egen forretning, tilføjer Alicia Kaye.

Udover at udvikle sine egne produkter, findes der naturligvis også flere indtægtskilder for en professionel triatlet – eller en professionel sportsudøver i det hele taget. Her i Danmark udkommer eksempelvis snart en bog skrevet af Michelle Vesterby, ligesom en atlet som Tine Holst holder mange foredrag om motivation og sundhed.

Og så er der naturligvis også de to mest oplagte; at få penge for at stille op i et stævne, samt at coache andre atleter (som eksempelvis Martin Jensen har stor succes med). Og så er der også lige et sær-eksempel som Jan Frodeno, der tilsyneladende har stor succes med at sælge merchandise under mærket Frodissimo.

DEL
Mit navn er Morten og det er mig der driver Pastaparty.dk. Jeg er familiefar med en fantastisk kæreste og to vidunderlige døtre, jeg har et ansvarsfuldt og tidskrævende lederjob i detailbranchen og så dyrker jeg triathlon i min fritid, sideløbende med at jeg forsøger at opdatere bare lidt her på siden.

Skriv et svar