Tim Reed vandt i september Ironman 70.3 World Championship i Mooloolaba efter en utroligt tæt duel med Sebastian Kienle. Men hvordan ser hans træning egentligt ud?
Foto: IRONMAN

Hvad skal der til for at blive Ironman 70.3-verdensmester? Det spørgsmål er vi sikkert mange der stiller os selv, men i en nylig artikel på det internationale triathlon-site Triathlete.com, løfter den regerende verdensmester på distancen, Tim Reed, sløret for hvordan hans træning nogenlunde ser ud.

Træningstimerne bag adskillige Ironman 70.3-sejre

Australske Tim Reed er ikke hvem som helst i international triathlon. Udover at han sidste år vandt Ironman 70.3 World Championship i Mooloolaba, så vandt han blandt andet også Ironman Australia og yderligere et par Ironman 70.3-stævner. Og så er det at de fleste af os tænker, at hvis man kan opnå sådan nogle resultater, hvordan ser træningen så ud?

Skal man tro artiklen på Triathlete.com, så ser det faktisk ikke ud til at være hjernedød mange timer der bliver lagt i det. I hvert fald ikke hvis man går med en forventning om, at en atlet med Tim Reeds resultater, burde træne 35+ timer om ugen.

For når sæsonen er i gang, så træner Reed typisk mellem 20 og 25 timer om ugen. Det er delt op i 5 svømmepas, 4-5 cykelpas, 4-5 løbepas og 2 styrkepas á 30 minutter. Og i hver disciplin bliver det så typisk brudt op i én eller to udholdenhedspas, ét styrkepas, ét racespecifikt eller højintensitetspas og ét restitutionspas.

Livet som professionel triatlet var ikke planen

Før vi kommer til Tim Reeds absolutte favoritpas, så kunne det måske være fedt lige at få lidt baggrundsinformation om den regerende 70.3 verdensmester. For oprindeligt var det slet ikke tanken at han skulle være triatlet, men i stedet have været på toppen indenfor holdsport.

Men som han selv siger: “Jeg var for lav til basketball og for lille til rugby.”

Så han begyndte at løbe for at holde sig i form, som så senere fik ham til at prøve et triathlon-stævne da han var på college. I 2007 var han blevet så bidt af sporten, at han vidste at det var den vej han skulle gå. Og i 2010 indløste han så sin første pro-licens.

I september vandt Reed en utroligt tæt duel med Sebastian Kienle om Ironman 70.3 VM-titlen, som var så tæt, at der kun var to sekunder imellem de to konkurrenter.

Men hvad er det så hans hemmelighed er? – “Topprioriteten er at have det sjovt,” har Tim Reed sagt til Triathlete.com.

Hvad er Tim Reeds yndlingstræningspas?

Med både lidt baggrundsviden om Tim Reed og lidt statistisk over opdelingen af hans træning, kommer vi til den sjove del. For hvordan ser verdensmesterens absolutte favoritpas ud?

Allerede nu kan vi hvert fald afsløre, at det der med indendørssvømning ikke er noget for ham. Se bare selv herunder:

Yndlingssvømmepas:

500 meter let restitution

– “Fordi jeg ikke ligefrem er fan af at følge en sort streg i flere timer,” fortæller Tim Reed.

Yndlingscykelpas:

Tre timer med 6×10 minutter progressivt fra stærk i det første interval til meget hårdt i det sidste

– “Det er et solidt længere cykelpas, hvor intensiteten i intervallerne bliver hårdere og hårdere. Det giver kroppen og hjernen mulighed for at blive helt klar til det virkeligt hårde arbejde i de sidste par intervaller.”

Yndlingsløbepas:

To timer i Ironman-pace eller en time med 6×1 kilometer tærskel

– “Disse to, er to meget forskellige løbepas. Jeg elsker at træne i det solide aerobiske Ironman-pace. Den aerobiske intensitet er ikke helt let, men heller ikke hårdt. Jo længere man kommer hen i passet, bliver det sværere og sværere at have holde styrken oppe,” forklarer Tim Reed og forklarer lidt om det andet yndlingsløbepas; Seks gange én kilometer er et meget udbredt træningspas blandt atleter for at højne deres fart og deres laktattolerance. Den er hård, men den er ret hurtigt overstået, og jeg føler at jeg får boostet mit løb når jeg bruger passet på de rigtige tidspunkter.”

Hvad med træningen i off-season?

Én ting er hvordan man træner i sæsonen, men en helt anden ting er hvordan man træner udenfor sæsonen. Og her prøver Tim Reed faktisk at lave så lidt som muligt. I hvert fald i enkelte perioder.

For i december-januar plejer han at droppe træningen helt i en tre-ugers periode. Og det samme gør han i maj.

– “Der er jeg normalt tilbage på Lord Howe Island, hvor jeg er vokset op. Her laver jeg ikke noget struktureret træning, men holder mig stadig aktiv for at være glad. I prøver at undgå mere træning end 30 minutter om dagen, medmindre det er en social aktivet. Normalt tager jeg på en gåtur med min kone i naturen, spiller en masse tennis, surfer og fisker en del,” slutter Tim Reed.

For noget tid siden skrev vi øvrigt en artikel om Lionel Sanders’ træningstal for 2016. Det kan du læse mere om her.

Artiklen her er skrevet med inspiration og data fra denne artikel på Triathlete.com.

DEL
Mit navn er Morten og det er mig der driver Pastaparty.dk. Jeg er familiefar med en fantastisk kæreste og to vidunderlige døtre, jeg har et ansvarsfuldt og tidskrævende lederjob i detailbranchen og så dyrker jeg triathlon i min fritid, sideløbende med at jeg forsøger at opdatere bare lidt her på siden.

Leave a Reply