Lionel Sanders er bredt kendt for sin gennemsigtighed. Gennem flere år, har han været åben for hemmelighederne i sin træning og offentliggjort sine egne træningsdata med kritiske analyser og beskrivelser af hvordan han læser sine tal og hvor han selv ser muligheder for forbedringer. 

For udenforstående er Sanders’ watt-tal både imponerende og frygtindgydende på samme tid. For alle der træner og konkurrerer med wattmåler og følger med når Sanders kører med mere end 350 watt over to timer i en halv ironman, kan hurtigt bedømme canadierens watt-tal til at være endnu vildere.

Kigger man på Lionel Sanders’ tal fra cyklingen under IRONMAN Hawaii i lørdags, er det tydeligt at disse tal er bygget på en perfekt kombination af volume og intensitet i træningen; 4:14:19 blev cykeltiden (43,13 km/t), hvilket var mere end fire minutter hurtigere end Normann Stadlers hidtige rekord fra 2006.

Det var kun den tidligere professionelle cykelrytter Cameron Wurf der var hurtigere end Sanders i Kona. Til gengæld kunne australieren der dermed satte ny cykelrekord på lavaøen, langt fra holde tempo på det afsluttende marathon.

Til gengæld er det næsten som om, at jo højere et watt-tal Sanders kører med, desto oftere er han i stand til at være en af de hurtigste på det afsluttende løb. Og det var lige præcis hvad der var tilfældet i Kona i lørdags.

Det viser den nedenstående analyse fra Trainingpeaks.

Gennemsnitswatt på 305 watt

Og det er nogle ganske imponerende tal der kommer ud af Trainingpeaks’ analyse. Undervejs kørte Lionel Sanders nemlig med et gennemsnitligt watt-tal på 305 watt, imens hans Normalized Power endte på 313 watt.

Det betyder dermed, at Lionel Sanders har trådt i pedalerne i mere end 254 minutter under cykeldelen af IRONMAN Hawaii 2017.

Forskellen på de otte watt mellem det gennemsnitlige watt-tal og Normalized Power, bliver derefter udregnet til et begreb kaldet VI (Variability Index). Dette begreb bliver udregning ved at dividere Normalized Power med det gennemsnitlige watt-tal.

Variability Index er et tal der viser hvor konstant atleten har været i sit tråd på landevejen, og giver oftest en stor indsigt i hvordan der er blevet kørt undervejs på cykelruten. Og i Sanders’ tilfælde i Kona, ligger dette tal på 1.03. Endda på trods af de 1400 højdemeter på cykelruten.

Her skal man lige tage i betragtning, at en VI på under 1.1 bliver betegnet som ideel.

Kadance på 87 omdrejninger pr. minut

Lionel Sanders’ gennemsnitlige kadence er registreret til 87 omdrejninger pr. minut, imens maksimum kadencen blev noteret til 116 omdrejninger pr. minut. En maksimal kadence der blev opnået umiddelbart efter vendepunktet i Hawi.

I sine forberedelser, har den 29-årige canadier arbejdet hårdt med sin kadence, med henblik på at kunne justere løbende under de forskellige sektioner undervejs på cykelruten.

På mellemdistancen kører Sanders oftest med en kadence på mellem 82 og 84, hvor han på den fulde distance kører med en anelse højere kadence. Det ses også tydeligt i analysen fra Kona.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at Lionel Sanders’ tal bliver registreret af hans PowerTap P1-pedaler, der også opfanger data om balancen mellem watt-talene fra henholdsvis højre og venstre ben. Her er hans ratio på 48,8 procent på venstre ben og 51,2 procent på det højre.

Dermed er balancen mellem højre og venstre ben ikke helt optimal.

4,13 watt pr. kilo

Selvom Sanders kun kørte ind i det næsthurtigste cykelsplit, er det dog stadig interessant at sammenligne med sidste år i Kona. Her postede Boris Stein det hurtigste cykelsplit i tiden 4:23:04.

Boris Steins tal sidste år var 279 watt i Normalized Power og 263 i gennemsnitswatt, hvilket svarer til 3,67 watt pr. kilo.

Set i forhold til Sanders’ tal fra i lørdags, var canadieren 8:45 hurtigere i år end Boris Stein sidste år. Det opnåede Sanders ved at køre med 313 watt Normalized Power, der svarer til 4,13 watt pr. kilo.

Kørte 349 watt for at lukke hullet til Wurf og Kienle

I sine dataregistreringer, har Lionel Sanders opdelt sine måler i fire dele. Den første del tog kun 1:16 minutter, hvilket var den tid det tog ham at finde sig til rette på cyklen og få sine sko ordentligt på.

Den anden del tog 2:50 timer, hvilket dermed optog den største del af cykelruten. Det var bl.a. her Sanders gik på jagt efter feltet, efter at være kommet et par minutter bagud under svømningen.

Men den lidt særlige del, er den tredje del. Allerede kort efter racet, udtalte Sanders at han var nødt til at yde en stor indsats for at lukke hullet op til Cameron Wurf og Sebastian Kienle der var gået i udbrud.

Og det er altså nogle imponerende tal han har kørt med her. I løbet af de 12:11 minutter han brugte på at lukke hullet, kørte han med 349 Normalized Power, hvilket udgør 4,68 watt pr. kilo.

Efterfølgende udtalte Lionel Sanders også, at det måske var det der kostede ham sejren. Her havde han ganske enkelt gravet for dybt.

Uanset hvad, viser disse tal dog med al tydelighed, at det var en imponerende cykelpræstation der blev leveret af den nyslåede vice-verdensmester.

Stort set identiske tal med sejren i Arizona

Hvad der i øvrigt også er yderst imponerende, er at Lionel Sanders’ tal i Kona lå uhyggeligt tæt på da han vandt IRONMAN Arizona i november sidste år. Her kørte han i tiden 4:04 timer.

I Arizona gennemførte Sanders cykelruten med et gennemsnits watt-tal på 315 watt og en Normalized Power på 317 watt. Altså et VI på 1,01, hvilket giver et tal på 4,21 watt pr. kilo.

Sanders var dermed kun fire watt under sin præstation i Arizona, da han i lørdags kørte i Kona. Det viser med al tydelighed, at canadieren har haft en perfekt forberedelse til forholdende på Hawaii, hvilket også er ganske tydeligt hvis man har fulgt hans blogposts og træningsvideoer i de sidste par måneder.

Du kan se Lionel Sanders powerprofil fra Kona 2017 på Trainingpeaks her.

DEL
Mit navn er Morten og det er mig der driver Pastaparty.dk. Jeg er familiefar med en fantastisk kæreste og to vidunderlige døtre. Og så ser jeg mig selv som ret ambitiøs med tri-sporten, hvor jeg ovre på min personlige hjemmeside Mortenfalkstorling.dk, blogger om min tri-rejse.

Leave a Reply